Türkiye'nin Milli Demiryolu Traversi Geometrileri Geliştiriliyor
Süleyman Demirel Üniversitesi Öğretim Görevlisi Dr. Ferhat Çeçen yürütücülüğünde hazırlanan milli demiryolu traversi geometrileri geliştirilmesine yönelik proje TÜBİTAK 1005 Projeleri kapsamında desteklenmeye hak kazandı. "Üç Boyutlu Yazıcılarla Üretilen Yarı-Fonksiyonel Minyatür Prototipler Üzerinde, Titreşim ve Akustik Esaslı Analizler Yürütülerek, Modal Topoloji Optimizasyonu Gerçekleştirilmiş, Milli Demiryolu Traversi Geometrisi Geliştirilmesi" projesi, Türkiye’nin demiryolu sektöründeki yerli üretim hedeflerine önemli bir katkı sağlayacak. Yerli ve Milli Buluş
Proje ekibinin başında yer alan Öğr. Gör. Dr. Ferhat Çeçen, projenin Türkiye’de ilk milli demiryolu ana hat traversi geometrisini geliştirmeyi hedeflediklerini belirtti. Öğr. Gör. Dr. Çeçen, “Raylı ulaşım sistemlerinde bugüne kadar birçok önemli buluş geliştirilmiş ve yerlilik oranı oldukça yükseltilmiştir. Ancak, henüz milli bir demiryolu ana hat traversi geometrisi geliştirilmemiştir. Bu proje ile dünyada ilk olacak geometrilerin ülkemizde ve küresel ölçekte büyük yankı uyandırmasını bekliyoruz.” dedi.
Yerli ve Milli Buluş
Proje ekibinin başında yer alan Öğr. Gör. Dr. Ferhat Çeçen, projenin Türkiye’de ilk milli demiryolu ana hat traversi geometrisini geliştirmeyi hedeflediklerini belirtti. Öğr. Gör. Dr. Çeçen, “Raylı ulaşım sistemlerinde bugüne kadar birçok önemli buluş geliştirilmiş ve yerlilik oranı oldukça yükseltilmiştir. Ancak, henüz milli bir demiryolu ana hat traversi geometrisi geliştirilmemiştir. Bu proje ile dünyada ilk olacak geometrilerin ülkemizde ve küresel ölçekte büyük yankı uyandırmasını bekliyoruz.” dedi.
Dünyada Bir İlk
Projenin en dikkat çekici yönlerinden birinin dünyada ilk kez üç boyutlu yazıcı teknolojisi ve modal topoloji optimizasyonu metodunun bir arada kullanılmasının olacağını vurgulayan Öğr. Gör. Dr. Çeçen, “Bu yenilikçi yaklaşımla geliştirilecek prototiplerin, mevcut Alman dizaynı traverslere kıyasla düşey ve yatay eksendeki temel rezonans frekanslarına ait FRF şiddet değerlerinde en az yüzde 30 oranında bir iyileşme sağlayacağı öngörülüyor. “Bu avantajlar sayesinde, traverslerin servis ömürleri artacak, çevreye yayılan titreşim ve gürültü daha iyi sönümlenecek, yolculuk konforu ise artacaktır.” şeklinde konuştu.
18 Ayda Tamamlanacak
Proje, Süleyman Demirel Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Saltan’ın danışmanlığında yürütülecek ve 18 ayda tamamlanacak. Proje ekibinde, Erciyes Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Bekir Aktaş, SDÜ öğretim elemanları Dr. Öğr. Üyesi Mehmet Mahir Sofu, Arş. Gör. Gizem Kaçaroğlu, TCDD 4. Bölge Müdür Yardımcısı Suat Ocak ve TCDD Afyon Beton Travers Fabrikası Müdürü Serkan Oruç gibi önemli isimler yer alıyor.